Opis kierunku

Pedagogika specjalna stanowi dyscyplinę, której przedmiotem zainteresowania są osoby z niepełnosprawnościami na różnych etapach rozwoju i w różnych okresach życia, osoby, które wskutek dysfunkcji i uszkodzeń mają trudności w wypełnianiu codziennych życiowych zadań i z uwagi na specyficzne potrzeby wymagają specjalistycznie przygotowanej kadry, w tym zwłaszcza kadry pedagogicznej, posiadającej kompetencje do pracy z dziećmi i młodzieżą.

Pedagogika specjalna to kierunek, który przygotowuje do pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami o różnych deficytach, dysfunkcjach, zaburzeniach rozwojowych i zaburzeniach osobowości, co wymaga specjalistycznego przygotowania w ramach studiów ukierunkowanych na zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych wychowanków.

Podkreślenia wymaga fakt, że projektowany kierunek Pedagogika specjalna jest o profilu praktycznym (wyżej wymienione kierunki i specjalności są o profilu ogólnoakademickim), co oznacza, że efekty kształcenia ukierunkowane są przede wszystkim na zdobycie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych niezbędnych w pracy zawodowej. Dlatego program studiów akcentuje kształcenie studentów w kontakcie z placówkami w ramach praktyk zawodowych i był konsultowany z interesariuszami zewnętrznymi. Poza tym program kształcenia spełnia wymagania umożliwiające absolwentom otrzymanie uprawnień do zajmowania stanowiska nauczyciela i równocześnie pedagoga specjalnego. Tych uprawnień absolwent nie może uzyskać na innych kierunkach studiów prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim.

 

Przebieg studiów

Studia trwają 5 lat (10 semestrów) i obejmują zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminarium dyplomowe) oraz praktyki zawodowe.

 

Plan studiów zakłada, że student realizuje przedmioty pogrupowane w następujące moduły:

  1. Kształcenie ogólne

Socjologia

Filozofia

Procesy komunikacji społecznej

Lektorat języka obcego (poziom B2)

Lektorat  języka obcego (poziom  B2+)

  1. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne

Psychologia ogólna

Pedagogika ogólna

Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży

Pedagogika społeczna

Teoretyczne podstawy wychowania

  1. Kształcenie kierunkowe

Biomedyczne podstawy rozwoju

Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością

Pedagogika specjalna

Teoretyczne podstawy kształcenia

Diagnostyka pedagogiczna

Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej

Prawo oświatowe i podstawy prawe pracy pedagoga specjalnego

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Podstawy logopedii

Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole

Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży

Specjalne potrzeby edukacyjne

Poradnictwo i praca z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach
edukacyjnych

Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z
niepełnosprawnością

Opieka i wsparcie osób dorosłych z niepełnosprawnością

Dydaktyka specjalna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

  1. Edukacja włączająca

Edukacja integracyjna i włączająca

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych

Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej

Organizacja edukacji włączającej

  1. Wsparcie warsztatu pracy pedagoga specjalnego

Emisja głosu

Pierwsza pomoc przedmedyczna

Technologie informacyjno-komunikacyjne

Kultura języka

  1. Metodologia badań naukowych

Metodologia badań pedagogicznych

Seminarium dyplomowe

Przygotowanie i obrona pracy dyplomowej

  1. Przedmioty ogólnouczelniane

Wychowanie fizyczne

  1. Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej

 

Kursy stałe (po dwa w semestrach od III do X, czyli 16 przedmiotów po 15 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń) z wybranego modułu w zakresie:

Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,

Pedagogiki leczniczo-terapeutycznej,

Pedagogiki resocjalizacyjnej.

Uwaga: Grupy powstaną w przypadku zapisania się do nich co najmniej 20 studentów.

  1. Praktyki (ogółem 330 godzin)

– w semestrze III, IV, V, VI i VIII – praktyki śródroczne po 30 godzin; w semestrze VII i IX – praktyki ciągłe (po 90 godzin) realizowane w miesiącu wrześniu poprzedzającym semestr