Dr Beata Górnicka

 

 

  1. DOROBEK – WYKAZ WYBRANYCH PUBLIKACJI NAUKOWYC

Prace zwarte:

Górnicka Beata, Brągiel Józefa, (2020), Rodzina w kręgu ponowoczesnych przemian i wyzwań niepełnosprawności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ISBN: 978-83-8095-755-8, ss. 180.

Górnicka Beata, (2015), Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej: wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-837395-636-0, ss. 293. (wyd. II. – 2015, wyd. III – 2016, wyd. IV – 2017)

Górnicka Beata, (2004), Plany życiowe młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 83-7395-045-1, ss. 242.

 

Prace pod redakcją:

Górnicka Beata, Brągiel Józefa (red.), (2017), Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-7395-756-5, ss. 304.

Górnicka Beata, Brągiel Józefa (red.), (2017), Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-7395-761-9, ss. 236.

Górnicka Beata, (red.), (2016), Zaniedbanie dziecka. Wybrane aspekty zjawiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-715-2, ss. 185. (wyd. II. – 2017)

Górnicka Beata, Brągiel Józefa (red.), (2014), Rodzicielstwo w sytuacji dezorganizacji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-607-0, ss. 286.

Górnicka Beata, Brągiel Józefa (red.), (2014), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-597-4, ss. 298.

Górnicka Beata, Brągiel Józefa (red.), (2012), Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-505-9, ss. 451.

Górnicka Beata, Kurcz Alicja (red.) (2012), Pedagogiczne refleksje…: księga jubileuszowa dedykowana Profesor Józefie Brągiel, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-536-3, ss. 626.

Górnicka Beata, Neisch Karol (red.), (2010), Ochotnicze Hufce Pracy w systemie wsparcia społecznego młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Wydawnictwo Instytutu Śląskiego, Opole, ISBN 879-83-62105-29-8, ss. 176.

 

Rozdziały w monografiach pod redakcją:

Górnicka Beata, Nowak Beata Maria, Banasiak Anna, (2019), Zagrożenia życia rodzinnego w ocenie badanej młodzieży, W: Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym. Wyzwania dla pedagogiki bezpieczeństwa, (red.) R. Bera, S. Kwiatkowski, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, ISBN 978-83-66010-35-2, ss. 410-467.

Górnicka Beata (2017), Aксюлогіа у підготовці польськіх учителів-вихователів, W: Мистецька освіта в европейському соціокультурному прострорі XXI століття, (red.) Щербан Тетяна. Д . i inni, Wydawnictwo Мука́чівський держа́вний університе́т, ISBN 978-617-7495-03-0, s. 267-270.

Górnicka Beata (2017), Pomimo niesprawności … – wybrane aspekty rodzicielstwa w różnych fazach funkcjonowania rodziny z problemem niepełnej sprawności dziecka lub rodzica, W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny, (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-7395-756-5, ss. 73-88.

Górnicka Beata, Brągiel Józefa, (2017), Wprowadzenie, W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny, (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-7395- 756-5, s. 11-16

Górnicka Beata, Brągiel Józefa, (2017), Wprowadzenie, W: Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie , (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-761-9, s. 11-15

Górnicka Beata, (2016), Zaniedbanie dziecka z niepełnosprawnością – wybrane aspekty zjawiska, W: Zaniedbanie dziecka. Wybrane aspekty zjawiska, (red.) B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-715-2, s. 49-67.

Górnicka Beata, (2016), The problem of marginalization and social exclusion of people with intellectual and sensory disabilities, W: Challenges to social diversity a map of problems and proposals for „good practices”, (red.) A. Brismark, i in.,  Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-710-7, s. 107-121.

Górnicka Beata, (2016), Komunikownie się z osobami z niepełnosprawnością w kontekście relacji opiekun-wychowawca – podopieczny-wychowanek. Wybrane utrudnienia i uwarunkowania skuteczności, W: Wieloaspektowość komunikacji, (red.) K. Szafrańska Karina, I. Klonowska, E. Małachowska Ewa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Nauk Społecznych PEDAGOGIUM w Warszawie, Warszawa, ISBN: 978-83-62902-21-7, s. 159-180.

Górnicka Beata (2016), Wprowadzenie, W: Zaniedbanie dziecka. Wybrane aspekty zjawiska, (red.) B. Górnicka Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978- 83-7395-715-2, s. 9-13.

Górnicka Beata, (2014), Aspiracje, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 11-16.

Górnicka Beata, (2014), Aspiracje klientów pomocy społecznej, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 9788373956063, s. 11-16.

Górnicka Beata, (2014), Grupa usamodzielnienia, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 31-36.

Górnicka Beata, (2014), Jakość życia, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 43-48.

Górnicka Beata, (2014), Kompetencje pracownika socjalnego w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, W: New contributions to social sciences. Mapping the dilemmas of communication, health and social aid, (red.) A. Błachnio [i in.], Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, Banska Bystrica, ISBN 978-80-557-0725- 9, ss. 234-245.

Górnicka Beata, (2014), Mieszkanie chronione, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 80-84.

Górnicka Beata, (2014), Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe), W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 90-98.

Górnicka Beata, (2014), Ochrana práv osob se zdravotním postižením úkolem sociální práce – předpoklady a skutečností, W: Sociální práce v kontextu lidských práv, (red.) Z. Truhlářová Zuzana, M. Smutek, J. Levická, Wydawnictwo Gaudeamus, Hrádec Králové, ISBN: 978-80-7435-533- 2, s. 226-235.

Górnicka Beata, (2014), Plany życiowe, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 110-117.

Górnicka Beata, (2014), Profilaktyka przemocy międzyrówieśniczej wobec uczniów z niepełnosprawnością, W: „Reaguj! Nie toleruj!”- wybrane aspekty bezpieczeństwa, (red.) I. Klonowska, K. Szafrańska, Wydawnictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Departament Porządku Publicznego, Warszawa, ISBN: 978-83-63041-55-7, s. 94-107.

Górnicka Beata, (2014), Profilaktyka zaburzeń zachowania dorastającej młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako wyzwanie dla współczesnej pedagogiki – zadania dla nauczycieli i wychowawców, W: SOCIALIA 2014. Aktuálne problémy prevencie sociálnopatologických javov a jej profesionalizácie, (red,) J. Hroncova, I. Emmerová, Wydawnictwo Belianum, Banska Bystrica, ISBN: 978-80-557-0808-9, s. 219-225.

Górnicka Beata, (2014), Rodzicielstwo w niepełnosprawności – to jest możliwe?! Analiza przypadków, W: Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-597-4, s. 77-96.

Górnicka Beata, (2014), Usamodzielnienie, W: Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 3, (red.) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-606-3, s. 140-145.

Górnicka Beata, (2014), W drodze ku niepewnej dorosłości – szanse i zagrożenia w funkcjonowaniu dorastającej młodzieży z niepełnosprawnością, W: Młode pokolenie w zderzeniu cywilizacyjnym. Studia – badania – praktyka, (red.) M. Jędrzejko, J. A. Malinowski, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, ISBN: 978-83-63955-18-2, s. 91-109.

Górnicka Beata, Brągiel Józefa, (2014), Wprowadzenie, W: Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, (red.). J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN: 978-83-7395-597-4, ss. 11-14.

Górnicka Beata, Brągiel Józefa, (2014), Wprowadzenie, W: Rodzicielstwo w sytuacji dezorganizacji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, (red.). J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-7395-607-0, ss. 11-14.

Górnicka Beata, Waleczko Łukasz, (2014), Terapeutyczne aspekty organizacji czasu wolnego dziecka niepełnosprawnego przez rodziców, W: Rodzicielstwo w sytuacji dezorganizacji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, (red.) J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-607-0, s. 253-272.

Górnicka Beata, (2013), Usamodzielnienie młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną – szanse i zagrożenia w obszarze społecznej inkluzji, W: Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, (red.) M. Bargel, E. Janigová,  E. Jarosz, M. Jůzl., Wydawnictwo Institut mezioborových studii w Brnie, Brno, ISBN: 978-80-87182-43-7, s. 243- 260.

Górnicka Beata, (2013), Social Work in the Area o Social Support for the Family with a Disabled Child, W: Profesionalita, perspektivy a rozvoj sociální práce, (red.) Z. Truhlářová, K. Levická, Wydawnictwo Gaudeamus, Hrádec Králové, ISBN: 978-83-7435-359-8, s. 696-704.

Górnicka Beata, (2013), Rodzicielski świat matek i ojców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, W: Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, (red.) J. Brągiel, P. E. Kaniok, A. Kurcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-73955-26-4, s. 411-426.

Górnicka Beata, (2012), Niepełnosprawność w życiu jednostki, rodziny i społeczeństwa, W: Pedagogiczne refleksje…: księga jubileuszowa dedykowana Profesor Józefie Brągiel, (red.) B. Górnicka, A. Kurcz Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-536-3, s. 369-384.

Górnicka Beata, (2011), Social work with disabled people, W: Social Work in Adult Services in the European Union, (red.) J. Brągiel, I. Dąbrowska-Jabłońska, M. Payne, Wydawnictwo King’s College London, Londyn, ISBN: 978-1-84890-027-1, s. 155-167.

Górnicka Beata, (2011), Profilaktyka – czy może być skuteczna? Działania realizowane w środowiskach wychowawczych warunkujące skuteczną profilaktykę w opiniach studentów pedagogiki, W: W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, (red.) F. Marek, S. Śliwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole, ISBN: 978-836268-318-5, s. 63-86.

Górnicka Beata, (2010), Usamodzielnienie jako forma zapobiegania wykluczeniu społecznemu młodzieży niedostosowanej społecznie – rola i zadania pedagoga, W: Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie, (red.) Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, ISBN: 978-832273-166-6, s. 145-156.

Górnicka Beata, (2010), Ochotnicze Hufce Pracy życiową szansą młodzieży zagrożonej ekskluzją społeczną, W: Ochotnicze Hufce Pracy w systemie wsparcia społecznego młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, (red.) B. Górnicka, K. Neisch, Wydawnictwo Instytutu Śląskiego, Opole, ISBN 879-83-62105-29-8, s. 150-167.

Górnicka Beata, (2010), Kształtowane umiejętności życiowych młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, W: Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką. Wybrane zagadnienia, (red.) J. Kirenko, Wydawnictwo NeuroCentrum w Lublinie, Lublin, ISBN: 978-836149-557-4, s. 199-213.

Górnicka Beata, (2009), Wolontariat w służbie osób niepełnosprawnych, W: Idea wolontariatu w kształtowaniu społeczności lokalnych, (red.) D. Widelak, S. Śliwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole, ISBN: 978-838898-085-5, s. 96-113.

Górnicka Beata, (2009), Profilaktyka zachowań antyspołecznych młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, W: Antyspołeczność: diagnoza, profilaktyka, interwencja, (red.) Z. Bartkowicz, J. Rejman, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg, ISBN: 978-838963-941-7, s. 421-442.

Górnicka Beata, (2008), Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży, W: Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia. Przedstawiciele. Literatura, (red.) A. Marzec, E. Sadowska, E. Piwowarska, Wydawnictwo Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 978-837455-041-3, s. 197-200.

Górnicka Beata, (2008), Usamodzielnienie wychowanków, W: Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia. Przedstawiciele. Literatura, (red.) A. Marzec, E. Sadowska, E. Piwowarska, Wydawnictwo Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, ISBN: 978-837455-041-3, s. 37-39.

Górnicka Beata, (2008), Upośledzenie umysłowe (Oligofrenia), W: Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia. Przedstawiciele. Literatura, (red.) A. Marzec, E. Sadowska, E. Piwowarska, Wydawnictwo Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 978-837455-041-3, s. 226-228.

Górnicka Beata, (2008), Rola klienta w diagnozowaniu sytuacji życiowej przez pracownika socjalnego, W: Posuzování životní situace. V. SOCIÁLNÍ PRÁCI, (red.) R. Janebová, M. Smutek, Wydawnictwo Gaudeamus, Hrádec Králové, s. 274-280.

Górnicka Beata, (2007), Rola internatu w profilaktyce zaburzeń zachowania młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, W: Pedagogika wobec problemów opieki i resocjalizacji, (red.) S. Badora, R. Stojecka-Zuber, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg, ISBN: 978-83-8963-915-8, s. 397-402.

Górnicka Beata, (2007), Rodzina w działalności profilaktycznej wobec dzieci i młodzieży, W: Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym. Konteksty polskie i zagraniczne, (red.) M. Hanulewicz, D. Widelak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole, ISBN: 978-83-8898-055-8, s. 109-120.

Górnicka Beata, (2006), Realizacja zadań profilaktycznych w ośrodkach szkolno-wychowawczych, W: Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, (red.) S. Badora, I. Mudrecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 978-83-7395-164-8, s. 205-214.

Górnicka Beata, (2005), Ośrodki szkolno-wychowawcze, W: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, (red.) J. Brągiel, S. Badora, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 83-7395-139-3, s. 377-403.

Górnicka Beata, (2005), Elementy pracy socjalnej w usamodzielnianiu niepełnosprawnych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, W: Praca socjalna wobec rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń człowieka, (red.) J. Brągiel, P. Sikora, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 83-7395-128-8, s. 145-154.

Górnicka Beata, (2004), Profilaktyka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, W: Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, (red.) Z. Jasiński, I. Mudrecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 83-7395-064-8, s. 221-238.

Górnicka Beata, (2003), Formy aktywizacji kulturalnej młodzieży niepełnosprawnej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, W: Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Zeszyt 7., (red.) M. Gańko-Karwowska, L. Marek, Wydawnictwo HOGBEN, Szczecin, ISBN: 83-9192-550-1, s. 337-350.

Górnicka Beata, (2003), Dążenia i plany życiowe młodzieży z lekką niepełnosprawnością umysłową, W: Niepełnosprawni czy sprawni inaczej? Partnerstwo zamiast wykluczenia społecznego, (red.) E. Nycz, Wydawnictwo Instytutu Śląskiego, Opole, ISBN: 83-8867-239-8, s. 146-163.

Górnicka Beata, (2002), Wpływ nauczycieli na plany życiowe młodzieży, W: Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej, (red.) H. Gajdamowicz, D. Bilski, K.Schmidt, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, ISBN: 83-8781-473-3, s. 163-176.

Górnicka Beata, (2002), Plany zawodowe młodzieży uczestniczącej w OHP, W: Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy, (red.) Z. Jasiński, I. Mudrecka, Wydawnictwo ANTYKWA, Opole, ISBN: 83-8749-342-2, s. 37-46.

Górnicka Beata, (2001), Zainteresowania młodzieży uczestniczącej w OHP, W: Profilaktyka i resocjalizacja w działalności Ochotniczych Hufców Pracy, (red.) Z. Jasiński, I. Mudrecka, Wydawnictwo Opolskiej Oficyny Wydawniczej, Opole, ISBN: 83-9134-353-7, s. 125-132.

Górnicka Beata, (2000), Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, W: Problemy szkoły wiejskiej, (red.) S. Gawlik, E. Skrzypek, J. Żarczyńska-Hyla, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 83-8763-569-3, s. 143-149.

Górnicka Beata, (1995), Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń w zachowaniu się dzieci upośledzonych umysłowo, W: Edukacja w procesie przemian cywilizacyjnych i kulturowych, cz. III, (red.) E. Holona, E. Nycz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, ISBN: 83-9010-825-9, s. 231-234.

 

Artykuły w czasopismach naukowych:

Górnicka Beata, (2018), Samodzielność i kompetencje jako uwarunkowania niezależności życiowej osób z niepełnosprawnością – wybranie obszary szans i zagrożeń, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, vol. 32, ISSN: 2083-179X, s. 47- 64.

Górnicka Beata, (2016), Współpraca z podopiecznymi, ich rodziną i szkołą w opiniach rodzinnych kuratorów sądowych, „Resocjalizacja Polska”, nr 12, ISSN: 2831-3767, s. 20.

Górnicka Beata, (2016), Sprawozdanie z III Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Rodzicielstwo w różnych etapach rozwoju rodziny”, zorganizowanej przez Katedrę Pedagogiki Społecznej INP UO, Opole, 6-7 maja 2015, W: „Societas Communitas”, półrocznik Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, nr 1, ISSN: 1895-6890, s. 267-271.

Górnicka Beata, (2015), International scientific conferences in the series “parenting” organized by the chair of social pedagogy at the Institute of Pedagogical Sciences of Opole University in the years 2011-2015, “Education. Opole University Annual” , vol. 1, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-929872-6-0, s. 188-192.

Górnicka Beata, (2015), Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w rolach rodzicielskich, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia”, vol. 28, nr 1, ISSN: 0867-2040, s. 99-128.

Górnicka Beata, (2015), Sprawozdanie z III Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Rodzicielstwo w różnych etapach rozwoju rodziny” Kamień Śląski, 6-7 maja 2015 r, „Pedagogika Społeczna”, nr 2, ISSN: 1642-672X, s. 205-211.

Górnicka Beata, (2014), Арт-терапия в образовании учеников с граниченными возможностями: теория и практика современной польской школы, „Науковий часопис Національного педагогічного університет імені М. П. Драгоманова”, vol. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання, nr 16, ISSN: 2311-5491, s. 164-170.

Górnicka Beata, (2013), Компетенции современного коррекционного педагога как важное условие успешности педагогической деятельности, W: Наукові записки: (збірник наукових статей), Серія педагогічні та історичні науки, (red.) Л. Л. Макаренко, nr 110, 2013, Wydawnictwo MOiN Ukrainy – NUP im. M.P.Dragomanowa, Kijów, ISBN: 966-660-016-1, s. 24-30.

Górnicka Beata, (1998), Skuteczność procesu rewalidacji w ocenie nauczycieli i wychowawców, „Szkoła Specjalna”, nr 4, ISSN: 0137-818X, s. 268-273.

Górnicka Beata, (1996), Wyobrażenia młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim na temat własnej przyszłości, „Szkoła Specjalna”, nr 5, ISSN: 0137-818X, s. 267-272.

  1. ZAINTERESOWANIA NAUKOWE

Zainteresowania naukowe i działalność naukowo-badawcza koncentrują się wokół zagadnień takich, jak:

  1. Działalność opiekuńczo-wychowawcza wobec dzieci i młodzieży w rodzinie i zastępczych środowiskach wychowawczych (głównie placówkach opiekuńczo-wychowawczych); w tym przede wszystkim metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  2. Wsparcie społeczne i praca psychopedagogiczna z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami eukacyjnymi w integracyjnym i włączającym systemie edukacji oraz opieki i wychowania.
  3. Niepełnosprawność, głównie problemy życiowe oraz funkcjonowanie jednostki i rodziny dotkniętej problemem niepełnosprawności (zarówno z dzieckiem niepełnosprawnym, jak również w sytuacji, gdy niepełnosprawność dotyczy innych członków rodziny).
  4. Inkluzja społeczna, w tym między innymi postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i ich problemów oraz respektowanie ich praw.
  5. Funkcjonowanie osobiste i społeczne osób z niepełnosprawnością, w tym szczególnie rodzicielstwo osób niepełnosprawnych w kontekście ich praw oraz trudności (z możliwościami pomocy
    i wsparcia włącznie).

 

  1. DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA

Działalność organizacyjna obejmuje aktywność na rzecz Instytutu Nauk Pedagogicznych WNS UO, pracę ze studentami i na rzecz studentów, a także współpracę ze środowiskiem społecznym i naukowym, zarówno w kraju, jak i zagranicą. W tym na przykład:

  1. Działania na rzecz INP i pełnione funkcje:

Działania organizacyjne:

– współudział w opracowaniu siatki studiów na specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną;

– współudział w opracowaniu programu studiów na kierunku studiów Pedagogika specjalna;

– opracowanie plakatu informacyjnego nowego kierunku studiów

– Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego cyklicznej Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Rodzicielstwo”

– Członkini Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego

– Członkini Wydziałowej Komisji ds. Uznawalności Kwalifikacji

– Członkini Wydziałowej Komisji Wyborczej UO

– Wydziałowy Koordynator ds. Studentów z Niepełnosprawnością (od 2018)

– Członkini Rady Programowej Inatytutu Nauk Pedagogicznych WNS UO (od 2019)

– Koordynator kierunku studiów Pedagogika INP WNS UO (od 2019) 

Praca ze studentami:

– realizacje zajęć dydaktycznych (np. Pedagogika specjalna, Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Metodyka pracy terapeutycznej i inne)

– opieka nad pracami dyplomowymi (w latach 2010 – 2019: licencjackie – 107, magisterskie – 61)

– opieka nad praktykami studenckimi (śródrocznymi i ciągłymi zawodowymi)

– pełnienie funkcji opiekuna roku (rokrocznie)

  1. Udział w projektach i organizacja konferencji:

 

Projekty:

– udział w Projekcie badawczym: Identyfikacja potrzeb i oczekiwań na rynku pracy; Moduł I. Badania absolwentów OHP dotyczące ich losów i pozycji społeczno-zawodowej (2009-2010);

 – udział w Projekcie realizowanym przez Zespół Edukacji dla Bezpieczeństwa Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk pt.: „Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym”, badania w podzespole 5. Młodzież wobec współczesnych zagrożeń współczesnej rodziny (2018-2019);

 

Konferencje:

– organizacja Międzynarodowych Konferencji Naukowych z cyklu „Rodzicielstwo” (2011, 2013, 2015, 2017);

– czynny udział w kilkudziesięciu krajowych i zagranicznych konferencjach naukowych w kraju (UAM Poznań, UMCS Lublin, APS Warszawa, UZ Zielona Góra, UŁ Łódź, PWSzZ Tarnobrzeg, PWSzZ Piła, UŚ Katowice, Cieszyn, Ustroń) i zagranicą (Kijów, Trnawa, Brno, Bańska Bystrzyca, Hradec Kralove);

– udział w Zjazdach Zespołu Pedagogiki Społecznej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (Jachranka, Warszawa, Poznań, Ustroń);

– udział w seminariach podoktorskich organizowanych przez Zespół Pedagogiki Społecznej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (Olsztyn, Poznań, Katowice, Warszawa) i organizacja seminarium w Opolu (grudzień 2018).

 

  1. Współpraca ze środowiskiem społecznym

Współpraca z instytucjami w Opolu, w tym między innymi: Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta Opola (wcześniej Wydział Zdrowia i Rozwoju Społecznego UMO), Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu, Fundacja Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a także z przedszkolami, szkołami i placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, w tym między innymi poprzez działania takie, jak:

– realizacja zajęć z młodzieżą opolskich szkół, realizacja wykładów i zajęć warsztatowych dla nauczycieli opolskich szkół, MDK w Opolu itp.;

 

– organizacja praktyk studenckich w placówkach oświatowych i pozaoświatowych w Opolu;

– udział w przedsięwzięciach organizowanych przez Fundację Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu (np. Festyn Fundacji, akcja „Kilometry Dobra” itp.);

– pozyskanie grona interesariuszy zewnętrznych (przedszkoli, szkół, placówek pozaświatowych, organizacji, fundacji i stowarzyszeń), którzy podpisali porozumienie o współpracy z INP;

– pozyskiwanie środków zewnętrznych (Urzędu Miasta Opola) na organizację
Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Rodzicielstwo” (2013, 2015, 2017);

– udział w Konwencie Regionalnym IV Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami (2017)

 

  1. Współpraca zagraniczna obejmuje:

– Republika Czeska – Uniwersytet w Hradec Králové, Wydział Pedagogiczny, Instytut Pracy Socjalnej (Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Ústav sociální práce);

– Republika Słowacka – Uniwersytet w Trnawie, Katedra Zdrowia i Pracy Socjalnej
(Trnavská univerzita v Trnave, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Katedra sociálnej práce);

– Ukraina – Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. M. P. Dragomanowa w Kijowie
(Національний університет педагогічний. П. М. Драгоманов Київ)

 

Współpraca dotyczy między innymi wspólnego planowania przedsięwzięć naukowych oraz wzajemnej wymiany studentów i pracowników uczelni. Obejmuje także współorganizację konferencji międzynarodowych, a także wspólne publikacje naukowe.

 

Wybrane efekty współpracy to między innymi:

– członkowstwo w Komitetach Naukowych Konferencji (w tym: Komitecie Naukowym Międzynarodowej Konferencji Hradecké dny sociální prace organizowanej cyklicznie przez Ústav sociální práce Univwerzity v Hradci Králové, Hradec Králové; Komitecie Naukowym Międzynarodowej Konferencji RES SOCIALIS organizowanej cyklicznie przez Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Uniwerystet w Trnawie, Trnava);

– wyjazdy na staże zagraniczne (np.: staż dydaktyczno-naukowy w ramach programu Erasmus+ Uniwersytet Śląski w Opawie (Opava, 2013, 2015, 2016.); krótkoterminowy staż naukowy w Uniwersytecie w Hradec Králové, (Hradec Králové, 2014, 2016, 2019);

– opieka nad stażami pracowników uczelni zagranicznych w INP UO (z Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. M. P. Dragomanowa w Kijowie, Ukraina; Uniwesytetu w Hradec Králové, Republika Czeska; Uniwersytetu Śląskiego w Opawie, Republika Czaska; Uniwersytetu w Trnawie, Słowacja).

– koordynacja międzynarodowej wymiany studenckiej z Uniwersytetem w Hradec Králové (Czechy) – formalna i merytoryczna organizacja pobytu grup studentów w Opolu

 

 

  1. Przynależność do organizacji oraz nagrody i wyróżnienia

 

– przynależność do Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (Oddział Opole)

– przynależność do Zespołu Pedagogów Społecznych KNP PAN

– przynależność do Stowarzyszenia Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych

– odznaczenia i wyróżnienia:

– Brązowy Krzyż Zasługi (2004)

– Medal Komisji Edukacji Narodowej (2013)

– Srebrny Krzyż Zasługi (2017)

– Nagroda Quality Rektora Uniwersytetu Opolskiego (2018)

  1. HOBBY I ZAINTERESOWANIA POZAZAWODOWE

Różnorodne, w tym głównie:

– aranżacja i dekoracja wnętrz (w tym: tapetowanie, tapicerowanie, „amatorska” renowacja mebli; głównie w stylu shabby chic);

– sztuka użytkowa (upcykling, technika découpage; typografia);

– piosenka aktorska – biernie! (Michał Bajor, Antonina Krzysztoń);
– krawiectwo domowe (na użytek własny lub przyjaciół);

– malarstwo sztalugowe (akrylowe);

oraz
„felinologia stosowana” – jestem własnością czarnego krótkowłosego brytyjczyka Miśka