Dr Mariusz Garbiec

 

  1. Wybrane publikacje:

Garbiec M., Czynniki warunkujące postrzeganie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii studentów specjalności nauczycielskich, [w:] A. Borzęcka, A. Twaróg-Kanus, R. Waluś (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019, s. 83–92.

Garbiec M., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w izolacji penitencjarnej, [w:] M. Snopek (red.), Człowiek w przestrzeni instytucji resocjalizacyjnej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, s. 85–94.

  1. Garbiec, Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – zawodowe przygotowanie studentów pedagogiki, [w:] Z. Zacłona, B. Lisowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji dziecka, Nowy Sącz 2018, s. 34–45.
  2. Garbiec, Kształcenie akademickie a niepełnosprawność – aktualny problem współczesnej edukacji, [w:] F. Andruszkiewicz, O. Chyżna (red.), Wyzwania edukacyjne w kontekście cywilizacyjnych zmian – ujęcie holistyczne, Opole 2018, s. 49–58.
  3. Garbiec, Realizacja założeń edukacji włączającej jako wyzwanie dla współczesnej szkoły, [w:] I. Koszyk, B. Ogonowski, S. Śliwa (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy, Kraków 2018, s. 113–125.
  4. Garbiec, Profesjonalne kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, [w:] E. Smak, E. Jędrzejowska, I. Konopnicka (red.), Wczesna edukacja dziecka. Teoria i praktyka, Opole 2018, s. 401–408.
  5. Garbiec, Postawy rodzicielskie reprezentowane przez rodziców uczniów szkół integracyjnych, [w:] E. Adasiewicz, S. Cudak (red.), Współczesna rodzina w Polsce – zagrożenia i nadzieje, Łódź-Warszawa 2016, s. 293–301.
  6. Garbiec, Wybrane formy postępowania diagnostycznego u dzieci z zaburzeniami w rozwoju, [w:] L. I. Kazanciewa, I. G. Ułiokaiewa, O. I. Gurienko i in., Polsko – Ukraińskie studia pedagogiczne: aktualne kwestie teorii i praktyki pedagogicznej, Berdiańsk, Ukraina 2015, s. 148–152.
  7. Garbiec, Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej – implikacje dla współczesnej praktyki edukacyjnej, [w:] E. Smak, K. Wereszczyńska, A. Malec (red.), Współczesne trendy w edukacji, Opole 2015, s. 151–158.
  8. Garbiec, Integracyjny system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w młodszym wieku szkolnym w województwie opolskim, Opole 2015, ss. 395.
  9. Smak, A. Włoch, M. Garbiec (red.), Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Opole 2015, ss. 438.
  10. Garbiec, Kategoria inności wobec problemów integracji – różnicowania, [w:] M. Piasecka, A. Irasiak (red.), Podstawy edukacji. Trendy cywilizacyjne, Kraków 2014, s. 244–260.
  11. Garbiec, Dylematy rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, Opole 2014, s. 121–130.
  12. Garbiec, Metody wykorzystywane w procesie kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym w klasach integracyjnych, [w:] E. Smak, T. Kłosińska, I. Konopnicka (red.), Edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Opole 2013, s. 339–347.
  13. Garbiec, Formy terapeutyczne wykorzystywane w usprawnianiu dzieci autystycznych, [w:] J. Pańczyk (red.), Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów a przygotowanie do użytecznego życia, Łódź 2008, s. 87–96.
  14. Garbiec, System kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, [w:] Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły, Kraków 2008, s. 107–112.
  15. Garbiec, Opinie uczniów szkoły licealnej na temat dzieci upośledzonych umysłowo, [w:] M. Suświłło (red.), Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, Olsztyn 2006, s. 37–42.
  16. Garbiec, Stan i perspektywy przedszkoli specjalnych i integracyjnych w województwie opolskim, [w:] S. Włoch (red.), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce (red.), Opole 2006, s. 385–391.
  17. Garbiec, Metody i formy diagnozowania dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w poradni psychologiczno – pedagogicznej, [w:] R. Pęczkowski (red.), Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań – Warszawa 2005, s. 244–250.
  18. Garbiec, Profilaktyka niedostosowania społecznego w szkole, ,,Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 2004, nr 7, s. 41–44.

 

  1. ZAINTERESOWANIA NAUKOWE

Główne zainteresowania koncentrują się w obszarach dotyczących aspektów prawnych, organizacyjnych i metodycznych realizacji edukacji integracyjnej i inkluzyjnej oraz efektywności procesu kształcenia i wychowania; problemów związanych z funkcjonowaniem osób dorosłych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku edukacyjnym i społecznym.

  1. DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA

Członek Rady Wydziału Historyczno – Pedagogicznego Uniwersytetu Opolskiego, w kadencji: 2012 – 2016.

Przedstawiciel ZNP w Radzie Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, w kadencji: 2016 – 2019.

Przedstawiciel ZNP w Senackiej Komisji ds. Kadry Naukowej i Zatrudnienia Uniwersytetu Opolskiego w kadencjach: 2012 – 2016; 2016 – 2020.

Członek Wydziałowego Zespołu ds. Doskonalenia Jakości Kształcenia Wydziału Historyczno – Pedagogicznego Uniwersytetu Opolskiego, w kadencji: 2012 – 2016.

Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego od 2013 roku.

Sekretarz Instytutowej Komisji Rekrutacyjnej w Instytucie Studiów Edukacyjnych w roku akademickim 2013/2014 oraz 2015/2016.

Członek Zespołu ds. planów zajęć na studia stacjonarne: 2014 – 2019.

Członek Zarządu Związku Nauczycielstwa Polskiego przy Uniwersytecie Opolskim w kadencjach: 2007 – 2011; 2011 – 2015; 2015 – 2019; 2019 – 2024.

Członek Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP w kadencjach: 2014 – 2019;  2019 – 2024.

Koordynator programu Erasmus w Instytucie Studiów Edukacyjnych: 2016 – 2018.

Członek Głównej Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w kadencji: 2017 – 2020.

Członek Rady Programowej na kierunku Pedagogika specjalna w Instytucie Nauk Pedagogicznych: 2018 – 2020.