Pedagogika specjalna stanowi dyscyplinę, której przedmiotem zainteresowania są osoby z niepełnosprawnościami na różnych etapach rozwoju i w różnych okresach życia, osoby, które wskutek dysfunkcji i uszkodzeń mają trudności w wypełnianiu codziennych życiowych zadań i z uwagi na specyficzne potrzeby wymagają specjalistycznie przygotowanej kadry, w tym zwłaszcza kadry pedagogicznej, posiadającej kompetencje do pracy z dziećmi i młodzieżą.
Pedagogika specjalna to kierunek, który przygotowuje do pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami o różnych deficytach, dysfunkcjach, zaburzeniach rozwojowych i zaburzeniach osobowości, co wymaga specjalistycznego przygotowania w ramach studiów ukierunkowanych na zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych wychowanków.
Podkreślenia wymaga fakt, że projektowany kierunek Pedagogika specjalna jest o profilu praktycznym (wyżej wymienione kierunki i specjalności są o profilu ogólnoakademickim), co oznacza, że efekty kształcenia ukierunkowane są przede wszystkim na zdobycie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych niezbędnych w pracy zawodowej. Dlatego program studiów akcentuje kształcenie studentów w kontakcie z placówkami w ramach praktyk zawodowych i był konsultowany z interesariuszami zewnętrznymi. Poza tym program kształcenia spełnia wymagania umożliwiające absolwentom otrzymanie uprawnień do zajmowania stanowiska nauczyciela i równocześnie pedagoga specjalnego. Tych uprawnień absolwent nie może uzyskać na innych kierunkach studiów prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim.
Przebieg studiów
Studia trwają 5 lat (10 semestrów) i obejmują zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminarium dyplomowe) oraz praktyki zawodowe.
Plan studiów zakłada, że student realizuje przedmioty pogrupowane w następujące moduły:
- Kształcenie ogólne
Socjologia
Filozofia
Procesy komunikacji społecznej
Lektorat języka obcego (poziom B2)
Lektorat języka obcego (poziom B2+)
- Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Psychologia ogólna
Pedagogika ogólna
Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
Pedagogika społeczna
Teoretyczne podstawy wychowania
- Kształcenie kierunkowe
Biomedyczne podstawy rozwoju
Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
Pedagogika specjalna
Teoretyczne podstawy kształcenia
Diagnostyka pedagogiczna
Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej
Prawo oświatowe i podstawy prawe pracy pedagoga specjalnego
Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Podstawy logopedii
Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole
Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Specjalne potrzeby edukacyjne
Poradnictwo i praca z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach
edukacyjnych
Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z
niepełnosprawnością
Opieka i wsparcie osób dorosłych z niepełnosprawnością
Dydaktyka specjalna
Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Edukacja włączająca
Edukacja integracyjna i włączająca
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych
Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej
Organizacja edukacji włączającej
- Wsparcie warsztatu pracy pedagoga specjalnego
Emisja głosu
Pierwsza pomoc przedmedyczna
Technologie informacyjno-komunikacyjne
Kultura języka
- Metodologia badań naukowych
Metodologia badań pedagogicznych
Seminarium dyplomowe
Przygotowanie i obrona pracy dyplomowej
- Przedmioty ogólnouczelniane
Wychowanie fizyczne
- Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
Kursy stałe (po dwa w semestrach od III do X, czyli 16 przedmiotów po 15 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń) z wybranego modułu w zakresie:
Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
Pedagogiki leczniczo-terapeutycznej,
Pedagogiki resocjalizacyjnej.
Uwaga: Grupy powstaną w przypadku zapisania się do nich co najmniej 20 studentów.
- Praktyki (ogółem 330 godzin)
– w semestrze III, IV, V, VI i VIII – praktyki śródroczne po 30 godzin; w semestrze VII i IX – praktyki ciągłe (po 90 godzin) realizowane w miesiącu wrześniu poprzedzającym semestr